onsdag 3 augusti 2016

planer

Så. Bara några dagar kvar av semestern för i år.
Jag känner mig ovanligt utvilad, faktiskt. Sugen på att sätta tänderna i det som komma skall, samtidigt som jag gärna hade haft en vecka till.
Det har varit en bra semester, trots, eller kanske för att, vi inte gjort så mycket. Sovmorgnar, långa frukostar, Orust, tv-serier, småutflykter.. Vi bor in oss. Hittar rutiner.
Det sköna med att vara tillbaka i vardagen är just rutinerna. Jag funkar bättre med dem. Älskar visserligen det lediga, rutinlösa inga måsten, men inte för länge. Jag behöver stabiliteten. Allt blir lättare då, mathållning, träning..
Jag har några mål inför hösten. För mig funkar det lite så, hösten är mer av en nystart för mig än 1:a januari. Har alltid varit, även om jag på senare år varit så förbenat trött hela tiden. Det är därför det är så skönt att känna lusten igen, att komma igång.

1. Börja äta bättre. Skriva matdagbok. Gå ner 10 kilo, på sikt 10 till. På ett år blir det mindre än två kilo i månaden, det är långt ifrån omöjligt.
2. Göra träningen till något naturligt igen. Den har varit det förr, den kan bli det igen. Så snart jag fått ordning på ekonomin ska jag köpa PT-timmar igen och denna gång ska jag göra något av det. Springa (när jag kan, bör gå ner lite först), cykla (mindre belastning nu när jag väger mer), yoga och nån form av styrka.
3. Göra mitt jobb så bra jag bara kan, men låta det vara just ett jobb.
4. Vårda mitt förhållande. Älska och låta mig älskas. Prata, hångla och samarbeta.
5. Avinstallera alla jäkla mobilspel som stjäl sjukt mycket av min tid. Lägga bort mobilen en halvtimme innan läggdags.
6. Låta mig själv få återhämtning utan ångest eller dåligt samvete.

Jag skulle kunna komma på fler, men jag tror det får räcka här. Det ska ju vara görligt också, har jag hört.. Eftersom hela alltihopa liksom ska leda till att jag blir mer avstressad.
Så hoppas jag på många roliga stunder i höst!

2 kommentarer:

  1. Något som jag återigen ska försöka med är att släcka ner allt en timma innan läggdags och LÄSA en bok i sängen. Ända sedan alla sociala medier, filmer serier blev så lättillgängligt har jag missat bokläsning och gått och lagt mej direkt. För sent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är skitbra. Usch, jag är alldeles för fast i hjärndöda spel..

      Radera