måndag 29 augusti 2016

utmattningen

Att jag aldrig lär mig.
Efter en intensiv vecka med många kvällsaktiviteter, folk hemma på middag på fredagen och stor fest med många, för mig, nya människor på lördagen, så kroknar jag. Jag blir slut som artist. Och ändå kan jag inte riktigt unna mig själv att bara slappa. Högkänsligheten slår i taket. Jag orkar inte göra nåt och då känner jag mig dålig som inte orkar. Vi gick på bio med några vänner igår, bara det var en stor ansträngning.
Idag är jag fortfarande matt. Skör. Jag ska åka hem efter jobbet och bara gosa ner mig i sängen med en ny bok och en kopp te. Mer än så varken vill eller kan jag göra.

4 kommentarer:

  1. Hej. Läser din blogg lite då och då, hittade även hit till din nya blogg. Jag skulle bara vilja ge dig ett litet varningens ord på vägen. Jag har haft en riktigt utmattningsdepression och det är verkligen inget att leka med. Försök att börja "ta det lugnt" redan nu, du har bara ett liv... jag hör varningsklockor lång väg, även om du inte är där... än...Om du kommer dit, kan det vara försent och då är det lång väg tillbaka...kram och välkommen till min blogg

    SvaraRadera
  2. Hej Stina! Tack för din kommentar. Jag kan absolut förstå hur inlägget kan läsas, men sanningen är att jag varit mer eller mindre deprimerad i hela mitt vuxna liv. Dels pga min högkänslighet, som jag inte vetat om och därför inte tagit hand om, dels är det väldigt årstidsanpassat. I nuläget är det dock bra! Jag vet vad jag kan och ska göra för att må bättre och nu har jag förutsättningarna för att göra det också. Glömmer bara att ge mig själv återhämtningstid ibland.. :)
    Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill varmt rekommendera "Drunkna inte i dina känslor", finns i pocket på t ex Adlibris. Förklarar högsensitivitet och hur det är att vara stark-skör på ett mycket bra sätt och ett "aha, är det därför jag känner/reagerar/gör såhär" tänds ofta. Ett kapitel är ämnat för de som lever med oss som har just det här att brottas med, vi kan ju te oss lite märkliga i andras ögon.
      Köp den, eller så kan jag posta mitt ex till dig!

      Radera
    2. Jag ska köpa den, tack för tipset! Minns nu att jag började lyssna på den som ljudbok för några år sedan, men så tog mitt abonnemang slut.
      Ja, vi passar ju inte riktigt in i det välordnade "lagoma" samhället av idag. Det är därför det är så skönt att förstå varför, istället för att bara känna sig fel (som jag gjorde i sååå många år)!

      Radera