söndag 8 januari 2017

Mål

Jag har ju tänkt att jag inte ska ha nyårslöften, utan mer årsmål. Ett mål, egentligen.
Balans.
Balans mellan arbete, hobby och jag.
Inte göra mer än hundra procent, som en klok kollega sa en gång.
Så jag tänker så här. För att nå balans måste jag aktivt göra saker. Jag kan inte bara fortsätta som förut och förvänta mig att det ska bli annorlunda, aka Einsteins definition på galenskap. Nej. Jag har några idéer.
1. Avsätta tid varje helg, företrädesvis söndag, för reflektion över veckan som varit och den som komma skall. Titta på vad som funkat bra, när jag mått dåligt, när jag mått bra, har jag stressat och i så fall varför.. Reflektion, som sagt.
2. Inte jobba över. Om jag inte absolut måste och i så fall försöka se till att få ut tiden samma vecka. Det jag gör ska rymmas under 40 timmar. Gör det inte det är det för stor arbetsbelastning och det ska märkas.
3. Träna regelbundet 2-3 gånger per vecka. Kondition och yoga. Inte tulla på det, för det får mig att må bra i långa loppet, även om jag där och då vill hem till soffan.
4. Få tillräckligt med sömn, helst ca sju timmar per natt.
5. Äta bra mat. Undvika gluten och vitt socker, som uppenbarligen stressar min kropp.
6. Pussas mycket. Vi har ärligt talat inte så mycket sex just nu. Både J och jag mår lite sådär, har en inre stress och mina tabletter tar ju dessutom bort ganska mycket sug (sen är det ju kul när man väl är igång, ändå). Men vi rör väldigt mycket vid varann. Vi kramas, pussas, hånglar, sitter nära i soffan, smeker varann när vi går förbi. Så det får vara så nu, jag tänker inte stressa upp mig över det också, inte så länge jag känner närheten.
7. Säga nej. Utan dåligt samvete.

Egentligen är den första punkten den allra viktigaste, eftersom det är där jag reflekterar över hur det gått med det övriga. Den ska aldrig någonsin göras avkall på. Vet jag att det är lite tid på söndagen, så gör jag det på lördagen. Kanske landar några av reflektionerna här, vi får se. Om det känns intressant att dela med mig av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar